Tuesday, February 16, 2010

wanita

heyy bloggers!lama gila xupdate kan.sorry xda idea nk update apa.hee
td saja ah jalan2 kt blog kwn2,then tbc satu entry ni.yg buat aku begitu hargai diri aku ni sbg seorang wanita.baca2~~

1- Wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.


2- Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu
keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

3- Wanita saksinya kurang berbanding lelaki.

4- Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

5- Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

6- Wanita wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.

7- Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.

8- Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pada lelaki.

sorry iklan sebentar.
ni kawan aku,UNA.bg aku,pegangan agama dia kuat berbanding aku.

PERNAHKAH KITA LIHAT SEBALIKNYA?

- Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

- Wanita perlu taat kpd suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

- Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya. Manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya utk menyara isteri dan anak anak.


- Wanita perlu bersusah-payah mengandung dan melahirkan anak tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

- Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita iaitu isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki iaitu suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

- Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dgn 4 syarat sahaja iaitu Sembahyang 5 waktu, Puasa di bulan Ramadhan, Taat suaminya dan Menjaga kehormatannya (betulkan jika saya tersilap).

- Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala org pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

Masya-ALLAH... sayangnya ALLAH pada wanita ... .kan?

14 comments:

azaliahjsalleh said...

suka entry nie ;)

stu.me.and.lala said...

wanita senang msok syurga senang masok neraka..wanita ada 1 akal 9 nafsu..renung-renungkan

fatin hanani said...

yah bnyk kelbhan pada laki
tp pada msa yg sma wanita jgak da klbhn nya
Allah maha adil. :D

angkasa said...

to kak aza:
aah me too
suka jugak!

angkasa said...

to acap;
hermm btui lah.laki plak ada 9akal dan 1 nafsu
renungkann

angkasa said...

to kak aten:
aah kak
setuju cgat
thanksss

shaneenpelangi said...
This comment has been removed by the author.
ikhwan_forever said...

asal ko letak gambaq tue???
nak pekena ak laa nie...
grrr...

angkasa said...

to shaneenpelangi:
haha thanks thanks
u too :)

angkasa said...

to ikhwan:
eh yg hg nk terasa tu asal
wekkks!

Syarifah Nadiah said...

wanita lebih anggun !
haha

sheera said...

post mcm diskriminasi jantina ne, ahaha :D

aku sokong!!!

angkasa said...

to syanadya:
yes of course!
lelaki ayu
hehehehe
thanks!

angkasa said...

to sheera:
aih mn ada dskriminasi pun lerr
fact dowhh
haha :D