Saturday, August 13, 2011

kalian akan rindu Ramadhan jikaa...

Assalamualaikum *tak jawab berdosa,jawab syg hai apa khabar semua??macam mana hari ni dah masuk hari ke-13 kita berpuasa.ada yang dah ponteng??for girls mmg ABC but guys?ada yang tinggal puasa atau tak puasa langsung.ish ish *tangan di dada mata ke atas

janganlah macam tu.puasa tu wajib.bukan sunat.so memang wajiblah kita berpuasa di bulan Ramadhan yg penuh dengan kemuliaan dan keberkatan Allah.lagi pun,dari kecil lagi kita diajar menyanyi Rukun Islam.berpuasa di bulan Ramadhan adalah rukun yg ke berapa kawan-kawann??yaaa rukun yang kedua :) *ada feeling mcm kanak-kanak tadikaaa tak?puih.

so uols,entry kali ni bukan nak bersyarah pasal puasa tapiiii pasal satu keistimewaan pada bulan Ramadhan.yang hanya kita boleh dapati time bulan Ramadhan jaaaa.iaituuu Solat Sunat Terawih.yaaa memang solat sunat.tapi bukan ka kalau kita buat dapat pahalaa?uols taknak pahala kaa?lagi satu,kalau buat secara berjemaah.berkali ganda pahala yang kita akan dapat InsyaAllah.

Jom kita tengok betapa banyaknya kelebihan yg kita dapat bila menunaikan solat sunat terawih:

Kelebihan Solat Terawih Malam ke-14
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-15
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.


Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-16
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-17
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-18
Malaikat akan menyeru: "Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati)"


Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-19
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.


Kelebihan Solat Tarawih Malam Ke-20
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekalian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.


see betapa sayangnya Allah dekat kita.tapi kitaaa??ada kita mengingati Dia?hmm aku bukanlah baik & alim tera mana sgt.cuma aku just nak share.terawih tahun ni aku sambut di campus.satu kehidupan baru sebagai seorang siswi.yaa dulu aku duduk asrama tapi kat asrama dulu ada guide daripada warden dan ada jadual yg harus diikuti termasuklah solat sunat terawih berjemaah.

tapi kat campus lain.terserah kat kita sama ada nak pergi atau dak.semuanya atas diri sendiri.jadi bila kat sini baru aku sedar betapa pentingnya didikan agama daripada ibubapa.dan terima kasih kepada abah dan mama sebab depa dah melatih aku dan adik-beradik yang lain solat dari kecik.dan selalu menunaikan solat terawih.

Dan bila kat campus,aku rasa nak jugak pergi terawih.rasa macam kosonglah kalau tak pergi.alah lagipun,course aku tak banyak kerja yang nak kena buat.so lebih baik aku pergi terawih kan daripada boring dok dalam bilik.haa bila dah hbs boring sgt aku akan online.see!online tu tak dapat pahala pun.ada pahal nak datang free kat kita dgn online???ce tepuk dada tanya.

oh ya cakap pasal masjid.aku sukaaaaaaa sangat sangat sangat sembahyang kat Masjid Ashabul Khafi UiTM Kedah.ya Allah rasa kerdil sangat bila aku masuk masjid tu.rasa macam tak layak sangat.bila imam mula baca ayat suci al-Quran dgn suara yg sgt lunakk,aku rasa mcm nak teriak*nangis bila selesai solat sunat witir,ada doa penutup yg buat aku sayu sangatgt.doa tu dibaca dlm bahasa melayu.bahasa yg kita semua faham.mmg boleh feeling.aku rasa macam apa yg aku dah buat selama nii?banyak dosaaa :'( astaghfirullahalazim.

satu lagi,setiap kali weekend aku akan balik ke kampung yg tak jauh dari campus.dan aku sembahyang secara berjemaah di surau.as you know lah kan,ramai yg berpangkat datuk,nenek.ada yang sembahyang sambil duduk atas kerusi.ada yg duduk terus atas lantai dan sujud kat atas meja mengaji alquran dilapik dengan sejadah,ada yang sukar utk bangun dpd sujud,ada yang berdiri tapi postur badan sudah membongkok..

tapi..depa still kuat beribadah kepada Allah.bila selesai solat 8 rakaat,depa tak balik tapi laju ja bangun utk buat sampai penuh 23.aku rasa macam malu sangat.kenapa kita yg muda,yg masih kuat tak boleh jadi mcm depaa?makcik aku pernah kata..

"sembahyang terawih ni baikla kita buat penuh sementara masih kuat ni..nanti dah koi*makin tua pakat sakit lutut la,sakit uratla..tak larat nak buat dah.masa muda ni lah kita nak buat ibadat banyak-banyak.bukan dah tua baru nak mengejar ibadah*okay yang ni aku tambah "

ingat,mati tak kenal usia.baby pun ada yg meninggal tahu.bukan orang tua saja.jadii renungkanlahhhhh dann selamat beramal terus.tak payah fikir2 lagi nak pi ke dak terawih.pi saja.dapat pahala kalau kita buat dgn ikhlas.kita akan dapat kesannya kat diri kita.akan rasa lebih tenang dan lebih kuat.percayalah..Allah sangat mengasihi hambaNya.dan kita juga mesti mengasihi Dia.tambah2 pula doa pada bulan Ramadhan dimakbulkan Allah.so apa tunggu lagi?jom ke masjid atau surau malam ni!! kalau tak larat,still boleh buat secara sendirian berhad kat bilik.nak solat ni..antara nak dgn taknak ja.oke??akhir kata daripada aku,

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA (!)

p/s : thanks for reading.aku rasa 1st time aku buat entry panjang mcm ni. :)

21 comments:

mizayusof said...

subhanAllah.

teha said...

bnyk kelebihan nye .. so , kalau bole jgn tggl solat tarawih nie :)

azalia hjsalleh said...

dh seminggu tinggal solat terakwih. bukan sengaja tinggal, ada sbb2 tertentu

Unknown said...

@miza yusof :
thanks baca yaa :)

Unknown said...

@teha :
yah you're right dear :)

Unknown said...

@azalia saleh :
aaaa faham faham.heee

Far8 budak baik said...

kannn seyes iestimewa gile..
harap2 ni bukan ramadhan terakhir aku..huh amin sob sob..=)
tekad x nk tingal terawikh..
8 je hihi

Anonymous said...

smua org beriman akan rindu ramadhan

Kyril said...

ptot lma x dgaq crita,
dok uitm rupanyaa
laki pon kdang2 ABCDEF gak. hahaha.
mmang btoi. dok kat cmpus, ikut ska nak p ka x.
spa yang mlas, mmang xp lar.
syok lar dya, bleh blek tiap2 hri. -.-

zaty luvlianncez said...

ramadhan yg sgt indah :)

Ihsan Arifin said...

panjang entry kali ni hehe :)

Unknown said...

@far8 budak baik :
oh 8 pun okayyy.asalkan kita buat jugak kan :)

Unknown said...

@sifu im :
yaa insyaAllah :)

Unknown said...

@Kyril :
hahhaha amboih sampai ada DEFG tu hahahha eh aku dok campus lah tak dok rumah.jauh aaa

Unknown said...

@ zaty luvlianncezzz :
yaaaaa insyaAllah :)

Unknown said...

@Ihsan Arifin :
haaa tak baca laa tu.just baca yg p/s ja la tuu

Addin said...

bulam ramadhan memang banyak kelebihannya :)

Unknown said...

yes you're right miss addin! :)

Einaz Shah Rizal Thomas said...

SELAMAT berpuasa si blogies cantik .

Unknown said...

@Einaz Shah Rizal Thomas :
thanks dear u too okay?

m said...

thanks for sharing =)